Skip to main content

Da li ste ikada, kao roditelj, razmišljali o istinskom značaju didaktičkog materijala? Postavljajući ovo pitanje ne govorimo o površnom čitanju neke uvodne informacije izdavača materijala koji ste kupili ili usmene preporuke stručnog lica, već sadržajnom razmišljanju o ovoj veoma bitnoj temi. Da li smo svijesni da je to, na neki način, stručna literatura za djecu, koja ima potenciju da u nekim segmentima odlučujuće djeluje na razvoj naših mališana.

 

Cilj ovog teksta nije samo puka informacija, već i osvješćivanje onoga što već negdje znamo o ovoj temi, jer često neke stvari doživljavamo “zdravo za gotovo”, a naša prethodno stečena znanja svedemo na nivo nesvjesnog ponavljanja. A kada govorimo o razvoju budućih generacija, to sebi ne smijemo dozvoliti.

Cvrčkove knjige i vježbanke za djecu predškolskog uzrasta

Didaktički materijal je ključni element u procesu obrazovanja, jer omogućava efikasnu i kvalitetnu nastavu koja doprinosi učenju i razvoju djece. Pod didaktičkim materijalom podrazumjevamo sve one materijale, resurse i sredstva koja nastavnici, vaspitači i roditelji koriste kako bi olakšali učenicima razumjevanje i savladavanje nastavnog sadržaja. Ovi materijali mogu biti različitih vrsta, kao što su tekstualni, vizuelni, multimedijalni, interaktivni i mnogi drugi, a njihov cilj je da obogate učenje i učine ga dinamičnijim i pristupačnijim.

Vrste didaktičkog materijala

Didaktički materijali mogu biti podjeljeni u više kategorija, zavisno od njihovih karakteristika i primjene u učenju. Jedna od osnovnih podjela odnosi se na tradicionalne i savremene materijale. Tradicionalni didaktički materijali uključuju knjige, udžbenike, radne listove, vježbanke.

Uloga didaktičkog materijala u roditeljskom radu sa djecom

Uloga didaktičkog materijala u procesu učenja je višestruka. Prije svega, on pomaže djeci da lakše savladaju obrazovne ciljeve, jer nastavnici, vaspitači i roditelji mogu koristiti različite oblike materijala da pristupe različitim stilovima učenja i potrebama djece. Na primjer, neka djeca bolje uče kroz vizuelne prikaze (grafikon, dijagram, slike), dok drugi preferiraju auditivne resurse (npr. audio knjige). Takođe, didaktički materijal čini učenje interaktivnijim i motiviše djecu da aktivno učestvuju u procesu učenja.

Didaktički materijal može biti izuzetno koristan alat za roditelje u radu sa sopstvenom djecom, pomažući im da, na interaktivan i zanimljiv način, podrže obrazovanje I razvoj svojih mališana. Navešćemo nekoliko načina na koje didaktički materijal na direktan način pomaže roditeljima u ostvarivanju tog cilja:

1. Podsticanje kreativnosti i mašte

Roditelji mogu koristiti različite vrste didaktičkog materijala, poput edukativnih igara, radnih listova, zagonetki i slagalica, da podstaknu kreativnost i maštu svoje djece. Kroz ove aktivnosti, djeca ne samo da se zabavljaju, već razvijaju sposobnosti za rješavanje problema i fine motoričke vještine.

2. Podrška učenju kroz igru

Didaktički materijali često uključuju igre koje su osmišljene da podrže proces učenja na zabavan i prirodan način. Roditelji mogu koristiti ove igre kako bi djeca učila brojeve, slova, oblike, boje i druge osnovne pojmove, i to sve kroz igru. Ovakav pristup olakšava učenje i pomaže djeci da ne osjete stres ili pritisak, već da uživaju u procesu učenja.

3. Pomoć u razvoju jezičkih i komunikacijskih vještina

Korišćenjem didaktičkih materijala poput knjiga, slikovnica, kartica sa rječima ili audio materijala, roditelji mogu pomoći djeci da razvijaju svoje jezičke vještine. Čitanje zajedno sa djecom, igranje igara sa rječima ili slušanje priča,može im pomoći da prošire svoj vokabular, poboljšaju izgovor i razvijaju sposobnost slušanja i razumijevanja.

4. Razvijanje matematičkih vještina

Didaktički materijali koji uključuju brojeve, matematičke zadatke, igrice i vizuelne prikaze, mogu pomoći roditeljima da sopstveno dijete nauče osnovnim matematičkim pojmovima. Pomoću brojalica, manipulativnih materijala (poput kocki, brojalica ili figura), djeca mogu učiti o brojevima, sabiranju, oduzimanju i drugim matematičkim konceptima na intuitivan i zabavan način.

5. Podrška emocionalnom i socijalnom razvoju

Neki didaktički materijali, kao što su društvene igre ili kartice sa scenama i likovima, mogu pomoći djeci da razvijaju socijalne vještine i uče o emocijama.  Roditelji mogu koristiti ove materijale da razgovaraju sa djecom o različitim  emocijama, kao što su sreća, tuga, ljutnja, strah, te kako se nositi sa njima. Ovo pomaže u izgradnji emocionalne inteligencije i jačanju socijalnih veza.

6. Individualizacija učenja

Svako dijete ima svoj tempo u učenju, pa korištenje različitih vrsta didaktičkog materijala omogućava roditeljima da prilagode aktivnosti prema potrebama svog djeteta. Na primjer, ako dijete ima poteškoća u učenju određenih vještina, roditelji mogu koristiti materijale koji su specifično dizajnirani da im pomognu da poboljšaju te vještine, bilo da se radi o pisanju, čitanju, matematici ili bilo kojoj drugoj oblasti.

7. Ojačavanje veze roditelj-dijete

Rad sa didaktičkim materijalima pruža roditeljima priliku da provode kvalitetno vrijeme sa svojom djecom, što doprinosi jačanju njihove emocionalne veze. Zajedno učeći, igrajući se i rešavajući zadatke, roditelji i djeca mogu izgraditi povjerenje, razviti međusobnu komunikaciju i zajednički doživjeti osećaj postignuća.

8. Priprema za školu

Roditelji mogu koristiti didaktički materijal kao pripremu za školu, tako što će djeci pomoći da razviju osnovne akademske vještine prije nego što krenu u školu. Kroz materijale koji obuhvataju osnovne predmete poput matematike, jezika, prirodnih i društvenih nauka, roditelji mogu djecu uputiti na osnovne pojmove koji će im kasnije biti potrebni u školskom okruženju.

9. Samostalnost i odgovornost

Korišćenjem didaktičkog materijala koji uključuje zadatke i aktivnosti koje djeca mogu da rade samostalno, roditelji podstiču djecu na razvijanje samostalnosti i odgovornosti. Takođe, djeca kroz ove materijale uče kako da se organizuju, kako da rješavaju probleme i kako da uče iz svojih grešaka.

ZAKLJUČAK:

Na kraju treba još jednom da apostrofiramo činjenicu da didaktički materijali predstavljaju dragocjen alat za roditelje, jer omogućavaju angažovano, efikasno I zabavno učenje koje doprinosi sveukupnom razvoju djece. Korišćenjem ovih materijala, roditelji mogu stvoriti stimulativno okruženje za učenje koje im pomaže da podrže obrazovanje, emocionalni razvoj i socijalnu integraciju svoje djece. Iz roditeljskog ugla gledano, veoma je bitno izabrati materijal koji odgovara uzrastu djeteta, kao i prepoznavanje vrste materijala koji više odgovara specifičnostima djeteta. Zbog svega navedenog, mišljenja smo da treba stvoriti atmosferu veće uključenosti roditelja u svijet didaktike. Jer kao što smo rekli na početku, nije stvar samo u informaciji, već je istu potrebno i osvjestiti. Prepoznajmo važnost didaktičkih materijala, jer je to svijet dječije knjige, svijet dječije teorije i prakse, kao i jedina adekvatna “akdemska” ulaznica u svijet odraslih.

AUTOR: Doc. dr Aleksandra Vučenović, djeciji psiholog.